رتبه های برتر کنکور 91 ضمن حضور در مراسم جشن نخبگان و تجلیل از رتبه های برتر کنکور 91 در گفتگوهایی شرکت نمودند که در ادامه می توانید گزیده ی پاسخ آن ها به سوالات زیر مشاهده کنید:

v    معدل شما چند بود و در چه مدرسه ای تحصیل می کردید؟

v    از چه زمانی به کانون آمدید؟ در چند آزمون کانون شرکت کردیدو دلیل انتخاب  کانون چه بود ؟

v    آیا از دفتر برنامه ریزی استفاده می کردید ؟

v    نقش پدر و مادر در موفقیت شما چه بود؟

v    روش درس خواندن شما در درس های عمومی و اختصاصی چگونه بود ؟ آیا برای رسیدن به موفقیت روش مطالعه خود را تغییر داد ؟

 

 


مهدی سلیمان زاده

 رتبه 2 منطقه 1و رتبه 3 کشور در رشته تجربی کنکور 91 

در مدرسه شهید مدنی تیزهوشان تبریز تحصیل کردم. از سال دوم دبیرستان حدود 3 سال عضو کانون بودم در 47 آزمون کانون شرکت کردم و غیبت نداشتم.

 علت انتخاب کانون برنامه راهبردی کانون بود که برنامه جامعی است و به آدم اعتماد به نفس را می دهد که می توانی تا آخر سال درس ها را تمام کنی و همین طور کارنامه کشوری بود که در همان روز صادر می شد و امکان بررسی به موقع آزمون را فراهم می کرد .

دفتر برنامه ریزی  داشتم و از تابستان شروع کردم به پر کردن دفتر. تابستان از 40 ساعت در هفته شروع کردم تا آخر تابستان به80 ساعت رسید، اما از پاییز کم شد اما دوباره کم کم بیشتر شد تا در اردیبهشت به 80 ساعت رسید.

نقش پدر و مادرم واقعاً زیاد و مهم بود. اعتماد کاملی به من داشتند و از نتایج من همیشه راضی بودند چه بد و چه خوب  و همیشه من را تشویق می کردند.

من هر 2 هفته یک بار که آزمون می دادم و برگزار می شد بعد از آن آزمون را بررسی می کردم و اشتباهات و نقاط ضعفی که داشتم و یا کارهایی که کردم و نتیجه نگرفتم  را بررسی می کردم . برای آن ها راه حل پیدا می کردم. اشتباهات خود را رفع می کردم و برای هفته آینده برنامه می نوشتم و روش هایم را لحاظ می کردم در دروس عمومی روش خاصی داشتم که اول کلاً کتاب را که جلوی خودم می گذاشتم و مطالب را که متوجه می شدم نت برداری می کردم و چند نوع کاغذ داشتم یکی برای دستور زبان بود یکی برای دیکته، لغات و یک دسته هم برای معنای کلمات و از این دست، این کاغذ ها به من خیلی کمک می کرد.

وقتی می خواستم درس بخوانم این ها را مرور می کردم و در درس ادبیات با این روش این مفاهیم وقتی چند بار از آن ها استفاده می کردم فوراً به ذهنم می آمد از این موضوع خیلی استفاده کردم و این کاغذ ها خیلی به من کمک کرد و آن مفهومی که از شعر داشتم وقتی می خواستم تست کار کنم فوری به ذهنم می آمد.  

از درس های اختصاصی فیزیک را خوب خواندم البته من بیشتر تشریحی می خواندم تا تستی و در دفتر برنامه ریزی 90% کارم تشریحی بود تا تستی.

در حقیقت من وقتی که یک درس را می خواندم از جنبه های مختلف درس می خواندم به نکات ریز و خاص آن خیلی توجه می کردم و این باعث شد که بدون این که خیلی تست بزنم به خاطر این که مفهوم درس را می دانستم ، تست هایم را خوب می زدم و باعث افزایش درصد هایم شد.

***

پدرام افشار - رتبه 2 منطقه 2 و رتبه 4 کشوری در رشته تجربی در کنکور 91

  در مدرسه شهید بهشتی ساری تحصیل می کردم معدل سوم دبیرستانم 20 بود. 3 سال عضو کانون بودم 41 آزمون شرکت کردم و غیبت نداشتم.

دلیل انتخاب کانون من آزمون های کانون بود و جامع آماری بسیار قوی آن که باعث می شد  نتیجه ای که به دست می آید با نتیجه ای که دانش آموزان بعداً در کنکور به دست می آورند تقریباً نزدیک باشد .علاوه بر آن برنامه های راهبردی کانون به نظر من منطقی و معقول است و مرورهایی که از درس های پایه و پیش دارد به  من نظر خوب است.

 

 از خدمات سایت کانون خیلی راضی بودم. 

نقشی که خانواده ام داشت علاوه بر حمایت و ایجاد محیط آرام در مشاوره دادن روحیه دادن و این که هیچ استرسی نداشته باشم خیلی زیاد بود به ویژه که سعی می کردند محیط خانه را همیشه آرام نگه دارند که تنش واسترسی به من وارد نشود.

از اوایل مهر که از المپیاد برگشتم با روزی 3 تا 4 ساعت درس خواندن شروع کردم بعداً به 7 تا8 ساعت رسید. 

به نظر من نکته مهم این است که هر دانش آموزی بسته به نیاز و نقاط قوت و ضعف خود ببیند که دقیقاً چه روشی مطالعه ای را برای خود در نظر بگیرد که بیشتر به نتیجه برسد اولین کاری که من برای شروع یک درس انجام دادم این بود که در همان ابتدای برای خودم مشخص می کردم که روش کار من به چه شکلی باید باشد و همین موضوع خیلی به من کمک کرد. چون درس های مختلف را نمی شود به یک شکل خواند برای مثال دروس ادبیات را که از 25 سوال به 6 شکل مختلف سوال طرح می شود.

برای همین من کتاب ادبیات را به 6 شکل مختلف می خواندم و یک نکته دیگر که برایم مهم بود .

 

این بود که درس زیست را طوری می خواندم که به آن حلقه های ازنجیره ای که بین یک فصل و یک فصل دیگر هست مسلط شوم چون زیست درسی است که به عنوان یک درس ترکیبی از آن اسم می برند یعنی با تسلط بر یک فصل نمی شود به تمام سوالات آن فصل پاسخ داد .مسلماً از فصول دیگر و مطالب دیگر هم سوال می آید به ویژه در درس زیست و شیمی به شکل های کتاب خیلی اهمیت می دهم چون من هم امسال و هم سال های قبل سوالاتی را در زیست دیده بودم و مطرح شده بود که کلید حل آن سوال تسلط به یک شکل کتاب درسی مربوط بود.

 

یک نکته دیگر این که من همیشه سعی می کردم چه آزمون هایی که از خودم در خانه می گرفتم و چه آزمون های کانون مشکلات و غلط های خودم را بشناسم. وقتی آن ها را شناختم دقیقاً می دانستم از ابتدای سال نقطه ضعف کجاست و من کدام قسمت ها و مسایل خود را باید تقویت کنم و آن مسایل را برای خودم یادداشت کرده بودم و سعی می کردم تا آخر سال آن ها را برطرف کنم و نکته بعدی این است که هر آزمونی چه کانون و چه آزمو ن های دیگر طراحانش سعی می کنند سوالاتش شبیه کنکور باشد. من سعی می کردم به ویژه در روزهای آخر سبک سوالات کنکور را بررسی کنم یعنی بارها دفترچه کنکور را بررسی کردم ببینم مثلاً در درس های مختلف طراح ها دنبال چی هستند آیا توجه هشان به یک سری مسایل خاص است و همین به من کمک کرد که مباحث را بتوانم پیش بینی کنم که احتمالاً با توجه به رویکردی که طراحان در گذشته داشتند، احتمالاً امسال دست روی این مسایل می گذارند . به نظر من این خیلی مهم است به ویژه در ماه های آخر و دوران جمع بندی بچه ها یک توجهی به سبک و شکل طراحی سوالات مختلف داشته باشند که سر جلسه با آرامش حضور داشته باشند.

***

غزاله تفاق -رتبه 5 کشور در رشته تجربی کنکور 91

به مدت 2 سال عضو کانون بودم در 24 آزمون کانون شرکت کردم .علت انتخاب کانون آزمون های جامع، جامعه آماری بالا و برنامه راهبردی بود.

در دبیرستان فرزانگان یزد درس خواندم. معدلم 20 بود. از دفتر برنامه ریزی استفاده کردم. از 30 ساعت در هفته به 50 تا 60 رساندم.

نقش خانواده علاوه بر ایجاد محیط آرام خانه بعد از هر آزمون با توجه به نتیجه برنامه منطقی برای دو  هفته بعد برنامه تنظیم می کردند و همیشه هم من را با خودم مقایسه می کردند و من را با افراد دیگر مقایسه نمی کردند.

من در مبحث قرابت معنایی ادبیات با درس هایی که معنایی بود مکل داشتم از همان اول رفتم سراغ سوالات کنکور چون به نظر من در این دو مبحث طراحان سوالات کنکور  نگاه خاصی دارد تا وقتی که خواسته آن ها را متوجه نشویم نمی توانیم درست جواب دهیم. حتی اگر به نظر خودمان نظرمان درست باشد .من چون از اول سال با این روش درس خواندم این روش باعث موفقیت من در درس های عمومی شد.

 اما در درس های اختصاصی در درس زیست شناسی با این که درس اصلی مان بود مشکل داشتم. آن هم علتش این بود که بلافاصله بعد از مطالعه کتاب به سراغ تست زدن می رفتم و این روش من اشتباه بود و متوجه شدم باید بعد از مطالعه بتوان آن قسمت از کتاب که خواندم از روی شناسنامه های تصویری تصویر کتاب را آنالیز کنم و روی هر تصویری 5 تا 10 دقیقه با توجه به اهمیت آن وقت بگذارم و نکات مهمش را دربیاورم و حاشیه نویسی کنم و بعد بروم سراغ تست باز این تست ها را هم حاشیه نویسی کنم آن وقت در دوران جمع بندی وقتی کتاب زیست را می خواندم می توانستم مطمئن شوم که هیچ نکته ای باقی نمانده است.

***

فرزین واحدی - رتبه 4 منطقه 1 و رتبه 7 کشوری درکنکور 91 در رشته تجربی 

درمدرسه شهید مدنی تبریز تحصیل کردم معدل دیپلمم 97/19 بود از دوم دبیرستان در 51 آزمون شرکت کردم علت اصلی انتخاب کانون یکی جامعه آماری بالا دومی برنامه راهبردی منطقی بود که به دانش آموزن اطمینان می داد که حتماً به موقع همه مطالب را تمام خواهند کرد.

از مهمترین شاخصه های پدر و مادرم فراهم کردن محیط مناسب برای مطالعه بود تا هیچ گونه استرسی نداشته باشم نقریباً از 25 ساعت از مهر ماه شروع کردم به مطالعه تا45 ساعت اردیبهشت ماه رساندم.

من در دروس عمومی علی رغم این که نتیجه دلخواهم را نگرفتم از روش مطالعه ام راضی بودم .با توجه به این که در دروس عمومی مثل عربی که 89% زده بودم و از کارم راضی نبودم می دانستم که از 25 سوال 17-18 سوالش از ترجمه است و در قسمت قواعد هم بدون ترجمه نمی شود تست هایش را زد پس تمرکز اصلی من روی ترجمه بود. طوری که چهار پنج بار در کنکور کل متن کتاب اول تا سوم عربی را به همراه لغات ترجمه کرده بودم به صورت کامل و فکر می کنم روش خوبی باشد.

 در دروس اختصاصی از فیزیک راضی بودم بعد از این که کاملاً مطلب را در کلاس یاد می گرفتم یک بار جزوه معلم را مرور می کردم بعد سراغ کتاب می رفتم.

 

چون بعضی از نکات در جزوه نیست ولی در کتاب هست بعد شروع می کردم به تست زدن. من حتی برای مرور و امتحان هم تست می زدم و سراغ جزوه نمی رفتم یکی از دلایل موفقیتم در درس فیزیک همین بوده 100% برای کنکور خیلی تست زدم شاید بیشتر از 10 هزار تست زدم.

از کتاب های زرد عمومی و اختصاصی کانون استفاده کردم. زرد عمومی را یک بار در تابستان کامل کار کردم با توجه به این که به مطالب کتاب ها تسلط داشتم و زرد اختصاصی را هم با روش 2 روز یک بار از اواخر خرداد آزمون می دادم. نصف روز صرف آزمون دادن می شد و یک و نیم روز بعدی را هم صرف رفع اشکال.

***

پروا جوان شایانی - رتبه 6 منطقه 2 و 10 کشوری در رشته تجربی کنکور 91

در مدرسه فرزانگان اردبیل تحصیل کردم و معدلم 20 بود 7. سال عضو کانون هستم جمعاً در 119 آزمون شرکت کردم .

پدر و مادرم نقش بسیار مهمی در موفقیت من داشتند. پدرم در رفع اشکالات درسی به خصوص درس شیمی و زیست شناسی کمکم می کرد و مادرم سنگ صبورم بود و همیشه در برنامه ریزی ها کمک می کرد.

 

دفتر برنامه ریزی داشتم در مهر ماه 40 تا 45 ساعت درس می خواندم بعد از عید به 60 ساعت رسید دوره جمع بندی هم 70 ساعت می خواندم. 

 

من سال سوم فکر می کردم که در ادبیات و دین و زندگی دچار مشکل خواهم شد چون که درصدم آن چیزی که انتظار داشتم نمی شد.

 

به خاطر همین برای این که این مشکل در دوره پیش دانشگاهی پیش نیاد آخرهای تابستان درس های دین و زندگی و ادبیات پایه را کامل خواندم و کتاب های تستش را زدم و نکته برداری هم کردم. در طول سال تحصیلی هم با توجه به برنامه راهبردی کانون قسمت هایی را که باید مرور می کردم را مرور کردم تا دچار فراموشی نشوم.

 

در مورد آیات دین و زندگی هم سعی کردم که همه آیات را با روش هایی که خودم داشتم به صورت حفظی در ذهنم نگه دارم یا با فرمول های خاصی ذهنی که به صورت کلید طراحی می کردم در ذهنم نگه می داشتم.

 در مورد دروس اختصاصی هم از روش خودم خیلی راضی بودم چون سعی می کردم که بیشتر وقتم را به صوت مفهومی کار کنم تست کمتر می زدم و سعی می کردم که همه نکته های کتاب را حتی شکل ها و زیر نویس ها را هم کاملاً به طور دقیق بخوانم و وقت زیادی را روی درس زیست شناسی صرف کردم.

***

زهرا محمدی – رتبه 7 شاهد -  از تبریز – رشته  تجربی

من در دبیرستان نمونه دولتی باقرالعوم  تحصیل کردم، 2 سال بود که در آزمون های کانون شرکت کردم. علت آنتخاب من موفقیت های خواهرم بود که خودش هم 2 سال عضو کانون بود و الان دانشجوی پزشکی است و 2 سال از من بزرگتر است.

برنامه راهبردی کانون واقعاً عالی بود و من به صورت جدی این برنامه را دنبال می کردم با این برنامه

یک درس را چندین بار تکرار کنم، همچنین جامعه آماری خیلی بالای کانون که باعث می شد رتبه ام به کنکور خیلی نزدیک تر شود.

مادرم واقعاً محیط خانه را آرام کرده بودند و من توانستم در آرامش کامل  درس بخوانم .

 

من دفتر برنامه ریزی را هم داشتم و اوایل آن را خیلی جدی نمی گرفتم ولی بعد متوجه شدم که تأثیر زیادی در ساعت مطالعه دارد، من در تابستان 20 تا 30 ساعت مطالعه داشتم و لی بعد از عید تا 60 ساعت مطالعه در هفته رساندم.

*****

فاطمه ولی زاده پاشا - رتبه 1 منطقه و 1 کشور در زبان های خارجی و رتبه 8 منطقه 2 رشته تجربی

در مدرسه فرزانگان بابل درس می خواندم. معدل کتبی من 08/19 بود.

3 سال از سال دوم دبیرستان عضو کانون بودم در 45 آزمون کانون شرکت کردم و در سال آخر فقط یک غیبت داشتم دلیل اصلی انتخاب کانون هم برنامه راهبردی و فاصله 2 هفته ای آزمون ها که باعث انسجام کارم می شد بود.

 

دفتر برنامه ریزی هم داشتم در تابستان اوایل 35 ساعت درس می خواندم با دفتر برنامه ریزی به 50 ساعت رسید یکی از مهمترین کارهایی که پدر و مادر برایم انجام دادند این بود که محیط خانه را برایم آرام کردند و به من آرامش می دادند در ادبیات برای نشانه گذاری ادبیات به من خیلی کمک کردند.

 

من برای روش درس خواندنم خیلی حساسیت زیادی داشتم چون می دانستم از اهمیت زیادی برخوردار است .دلم می خواست که یک روش جامع و مناسب پیدا کنم و همان را پیش بروم .بخاطر همین مصاحبه های بچه ها را در مجله خیلی دقیق خواندم اما به این معنا نبود که بخواهم از یک نفر به طور کامل تقلید کنم. آن ها را دقیق می خواندم اما جمع بندی می کردم. با ویژگی های خودم و برنامه برای خودم می چیدم.

 

برای دروس عمومی من در دین و زندگی مشکل داشتم همین که مفهوم آیه را متوجه می شدم فکر می کردم که مسلط  شده ام در صورتی که وقتی در آزمون های کانون شرکت می کردم رتبه ام زیاد خوب نبود. وقتی غلط هایم را دقیق بررسی کردم متوجه شدم که من در نکات ریز و آن هایی که باید بیشتر دقت بود کم کاری می کنم بنابراین شیوه مطالعاتی ام را تغییر دادم و سعی کردم که خیلی دقیق تر دین و زندگی را بخوانم. یعنی وقتی آیه را می خوانم کامل آن را به ذهنم می سپردم و متن های اطرافش را کامل حفظ می کردم و روی جغرافیای کتابم خیلی تأکید داشتم که دید تصویری خوبی از کتاب داشته باشم و وقتی که سوال را می دیدم صفحه کتاب کاملاً به یادم می آمد این کمک کرد که بتوانم درصدخوبی داشته باشم.


منبع : وب سایت کانون